3D-tuotekuvat ovat nykyaikainen ratkaisu, johon moni yritys on jo siirtynyt. Niillä toteutetaan edustavia kuvia tuotteistasi joilla tuet markkinointiasi. 3D-mallintamalla toteutetut tuotekuvat ovat aina siistejä ja edustavia. Annat ammattimaisen kuvan ja edustat tuotteitasi näyttävästi.
Tuotesarjasi kuvat saadaan näyttämään yhtenäiseltä, vaikka paikallinen kieli vaihtuisikin joka markkina-alueella. Myöhemmin avautuvat uudet markkina-alueetkaan eivät ole ongelma, kuvia voidaan tehdä helposti lisää. Valaistus ja kuvakulma pysyvät samoina, vaikka etiketti vaihtuu tuotteessa. Uusien kuvien teettäminen on myös edullista, sillä kaikki aikaa vievä työ on jo tehty edellisellä kerralla (3D-mallinnus, teksturointi ja valaistus).
Yksi ihanteellisin tuotetyyppi, mistä kannattaa tehdä 3D-tuotekuva on tuotesarja, jossa tuotteilla on keskenään samanlainen tuotepakkaus. Kuten useita erilaisia värejä tai laatuja. Tällöin ei tarvitse mallintaa ja teksturoida kuin yksi tuote, johon saadaan helposti vaihdettua etiketit sekä asiaankuuluvat värit. Kustannukset pysyvät edullisina ja tuotekuvat näyttävät yhdenmukaisilta.
Kerran kun tuotteesta on tehty 3D-versio, sitä voidaan hyödyntää monella muullakin tapaa kuin pelkkänä tuotekuvana. Tuote voidaan asetella esimerkiksi POS-esillepanoihin, jolloin saadaan luotua markkinointikuvat POS materiaaleista. Säästyy aikaa, kun kenenkään ei tarvitse kerätä tuotteita ja kasata fyysisiä esillepanoja, valokuvausta varten.
Mikäli toimialaasi kuuluu paljon tuotekehitystä, on 3D siihenkin oiva apuväline. Koska lopullisen tuotteen valmistuminen on prosessi, kestää siinä aina oma aikansa ennen kuin aito tuote on varastossa, josta päästään ottamaan kuvat ja tekemään markkinointia. Olisihan sitä mukava päästä markkinoimaan jo etukäteen.
Tähän ratkaisuna voidaan käyttää 3D-mallinnusta tai jos sinulla on tehtaalta valmis CAD-malli. Tehdään 3D-malli samanlaisesta pakkauksesta mitä tuotteessa tullaan käyttämään (tai käytetään CAD-mallia), lisätään siihen halutut värit ja etiketti. Tehdään siitä suuntaa antava tyylikäs tuotekuva, jota voit käyttää tuotteesi ennakkomyyntiin. Näin saat tilauksia jo odottamaan tuotteesi saapumista. Jos tuotekuvassa on eroja aitoon tuotteeseen, niitä voidaan korjata jälkeenpäin vastaamaan enemmän todellista tuotetta.
Tuotekuvauksen suurimpia ongelmia on valokuvauksen jälkeen tapahtuvat muutokset tuotteessa. Ne yleensä vaativat hirveän paljon työtä ja kuvakulma sekä valaistus on yleensä todella hankala saada näyttämään samalta. Virtuaali-studiossa otetussa tuotekuvassa ei näitä ongelmia ole, koska tavaroita ei tarvitse korjata jaloista pois, ne pysyvät aina samassa kohtaa samoilla asetuksilla
Mikä valokuvauksessa on työlästä, mutta 3D:llä helppoa ja nopeaa:
3D mahdollistaa yhden asian, joka ei valokuvien kanssa onnistu, nimittäin resoluution kasvattamisen. Riippuen kameran megapikseleistä tuotekuva on sen kokoinen, kun kamera sen otto hetkellä sallii. Esimerkkinä vaikka 8MP kameran ottama kuva on 3456x2304px. Siitä kun vielä vähennetään tuotteen ympärillä oleva turha tila, pienenevät pikselit entuudestaan. Kuvaa voidaan venyttää suuremmaksi kuvankäsittelyohjelmassa mutta koska kyseessä on venytys, kuvanlaatu huononee ja alkaa näyttämään suttuiselta/epätarkalta.
3D:llä kuva on mahdollista renderöidä sen kokoiseksi kuin tarpeellista. Jos alkuperäinen kuvakoko ei riitä esimerkiksi 180cm korkeaan Roll-up:iin, voidaan kuvasta renderöidä uudestaan tarpeeksi iso versio. Kuvasta voidaan saada jopa reilusti yli 10 0000px korkea tai leveä.
3D-Tuotekuvan toteuttaminen luonnollisesti vaatii jonkin sortin referenssin minkä pohjalta sitä lähdetään toteuttamaan. Tietynlaiset helpot tuotemallit, kuten purkit, pullot laatikot voidaan tehdä asiakkaan toimittamien kuvien ja mittojen perusteella. Monimutkaisemmat vaativat melkein, että niistä lähetetään aidot mallit, josta saadaan otettua mittoja ja tutkittua pintamateriaaleja ja niiden ominaisuuksia, parhaan näköisen lopputuloksen aikaan saamiseksi.
Jos sinulla on valmis CAD-malli tuotteestasi, voidaan 3D-tuotekuva luoda myös sen pohjalta. Tämä vaihtoehto on hieman edullisempi, koska aikaa ei tarvitse käyttää tuotteen mallintamiseen. Voidaan keskittyä pelkästään teksturointiin ja valaistukseen.